donderdag 10 juli 2014
Ik dacht altijd dat mijn eetstoornis nog vrij onbekend was. ''Binge eating disorder? Is dat wel een echte eetstoornis?'' Helaas wel en wist je dat de meeste mensen die een eetstoornis hebben gehad ook vaak terug vallen? Sinds ik mijn instagram heb, zie ik dat er véél meer mensen zijn die, ook deze eetstoornis hebben of hebben gehad.



Nou door stress e.d. komen soms eetbuien terug en als ze meerdere dagen achter elkaar komen heb ik het gevoel dat ik terug slip. Dit wil ik niet! Herken jij dit? En wil je dit ook niet? Dan heb ik wat handige tips voor je!



Tip 1: Deze is heel belangrijk. GA NIET COMPENSEREN. Heel veel mensen hebben de neiging om na een dag cheaten of een eetbui de volgende dag te compenseren. Ze gaan dan bijvoorbeeld maar 500 calorieën eten of niks. Dit is super slecht! Want hierdoor verhonger je, je lichaam voor een dag en in de avond krijg je dan honger. Dan ga je jezelf vol lopen vreten met rotzooi en dan probeer je het de volgende dag weer om heel weinig te eten om weer te compenseren en dat mislukt weer. Uiteindelijk kom je in een vicieuze cirkel terecht die gepaard gaat met depressieve gevoelens.




Tip 2: Nadat je een eetbui heb gehad moet je water drinken. Dit zorgt voor een soort zuivering van je eten. Nee het laat niet het eten ''verdwijnen.'' Maar het zorgt ervoor dat je naar het toilet moet voor ja de grote boodschap namelijk diarree. (Ja sorry, ''vies'' woord maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.) Het zorgt ervoor dat je lichaam niet opzwelt. Want na een eetbui wordt je opgezwollen want je lichaam krijgt overtollige voedingswaarden voornamelijk vet en koolhydraten. Hiervan zwel je op. Na de boodschap is de zwelling een stuk minder of helemaal weg en voel je niet meer misselijk. Plus water is altijd goed!


Tip 3: Bewegen! Na een eetbui ben je meestal moe en wil je gaan slapen. Doe dit niet. Ga even een rondje lopen/rennen. Het is niet perse om calorieën te verbranden maar meer voor de mentale stand. Je voelt je nu hartstikke slecht en een rondje wandelen bijvoorbeeld met de honden werkt voor mij altijd therapeutisch. Veel mensen hebben dit ook met hardlopen! En dat je calorieën verbrand daarbij is alleen maar bonus.



Tip 4: Niet wegen. Ga je absoluut niet wegen. Laat minimaal een week er tussen. Het liefst twee. Je zult zien dat als je na twee weken weegt je niet aangekomen maar als je de dag erna weegt je wel aangekomen bent. Dit is dan voornamelijk vocht. Je doet jezelf echt geen plezier ermee als je gaat wegen. Geloof me een vreetbui verpest je leven niet. Ook al lijkt het op dat moment wel. Je bent geen 10 kg aangekomen, je past je kleren nog gewoon. Je kan het!






0 reacties:

 photo kip.gif
Follow on Bloglovin

Volgers